Unica wil dat alle medewerkers, zowel intern als extern, in een prettige en veilige werkomgeving werken. Het betekent respectvol, zorgvuldig en verantwoordelijk omgaan met elkaar en respect hebben voor de normen en waarden, regels en afspraken binnen de organisatie. De kracht van onze organisatie wordt bepaald door de mensen die er werken. Daarom vinden wij de omgangsvormen, integer handelen en communicatie essentieel voor het realiseren van een veilig en integer werkklimaat.
Indien de werkomgeving door gedragingen (ongewenste omgangsvormen) van collega’s of leidinggevenden negatief wordt beïnvloed, is het belangrijk om dit met hen bespreekbaar te maken. Wanneer je hier niet uitkomt, zijn er verschillende mogelijkheden om deze gedragingen binnen de organisatie aan te kaarten.
Dit beleid is bedoeld voor medewerkers, stagiaires, inleners, leidinggevenden en management bij Unica. Het doel van het beleid en de regeling is:
Hierdoor is en blijft het voor iedereen mogelijk om in een prettige en veilige werkomgeving te werken.
Het beleid bestaat uit vier onderdelen (zie Gedragscode Beleid Ongewenste Omgangsvormen).
In paragraaf 2 wordt ingegaan op de verschillende ongewenste omgangsvormen, hoe men deze kan herkennen en wat men (zelf) kan doen om ongewenste omgangsvormen tegen te gaan.
Paragraaf 3 beschrijft wat je kan doen bij ongewenste omgangsvormen.
In paragraaf 4 wordt de interne klachtenregeling ongewenste omgangsvormen beschreven.
In paragraaf 5 is de meldingsprocedure beschreven. Ook de contactgegevens van de externe vertrouwenspersoon, de Compliance Officer en de secretaris van de klachtencommissie staan vermelding paragraaf 5. Hier wordt ook de rol van de externe vertrouwenspersoon beschreven.
Voorbeelden van ongewenste voorvallen zijn
Spreek je uit! is onderdeel van de Unica Gedragscode. De Gedragscode is meer dan een set aan regels, je kunt het zien als de manier waarop we met elkaar willen werken. Je vindt de meest actuele vorm van de Gedragscode met alle regelingen op UnicaNet.
Spreek je uit! bestaat uit drie onderwerpen, namelijk Ongewenste Omgangsvormen, Integriteit en Arbeidsconflicten.
Dit beleid geldt in situaties waarbij jij (medewerker/inlener) ongewenste omgangsvormen of ongewenst gedrag ervaart (of het vermoeden ervan bestaat).
Zie: Spreek je uit! Te vinden op het Unicanet.
Als je last hebt van ongewenste omgangsvormen kan je als medewerker contact opnemen met je leidinggevende of indien nodig bij een hogere leidinggevende of bij jouw HR Adviseur. Zij bieden in een opvanggesprek een luisterend oor en zullen samen met jou kijken wat er nodig is je hierbij te ondersteunen.
Er zijn verschillende mogelijkheden om tot een oplossing te komen. Bijvoorbeeld door een gesprek te voeren met de persoon die zich mogelijk schuldig heeft gemaakt aan ongewenste omgangsvormen, met diens leidinggevende, met beiden, een gesprek met de externe vertrouwenspersoon, het indienen van een melding bij de Compliance Officer of het doen van aangifte of een combinatie van deze stappen.
Het kan zijn dat zij, vanuit hun verantwoordelijkheid, moeten overgaan tot het nemen van maatregelen wanneer de veiligheid van anderen in het geding is. Dit kunnen zij ook doen wanneer jij daar mogelijk anders over denkt.
Wil je de situatie eerst vertrouwelijk bespreken, voordat er mogelijk stappen gezet worden, dan kun je altijd terecht bij de externe vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon kan je, als je dat wilt, ook ondersteunen bij één of alle stappen in dit proces (zie: paragraaf 5, Vertrouwenspersoon en Compliance Officer)
Verder verwijzen wij naar Gedragscode Beleid Ongewenste Omgangsvormen te vinden op het Unicanet.
Ga met elkaar in gesprek over het volgende:
Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.