De uitlaatgassen van dieselmotoren worden dieselmotoremissie (DME) genoemd. Dit wordt ook vaak dieselrook genoemd. DME bestaat uit gassen en vaste deeltjes (roet). De vaste fijnstofdeeltjes bevatten o.a. polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK's). Deze deeltjes kunnen behalve longkanker ook andere kwalen zoals longziekten en hartklachten veroorzaken.
Wettelijk kader
In het Arbeidsomstandighedenbesluit (Arbo besluit) is er een hoofdstuk (hoofdstuk 4) dat specifiek gaat over ''Gevaarlijke stoffen en Biologische agentia''. En omdat DME ook is geclassificeerd als een kankerverwekkende stof, geldt ook afdeling 2 van hoofdstuk 4. Hierin is opgenomen dat een beroepsmatige blootstelling aan DME voorkomen of beperkt dient te worden. De Arbowet maakt geen onderscheid tussen een DME-blootstelling in de binnen- of buitenruimte.
In de buitenruimte kan de blootstelling aan DME oplopen bij het stationair laten draaien van de dieselmotor voor het gebruik van de power take-off (PTO), bijvoorbeeld bij de laadkraan en bij het lossen van de tankauto of andersoortige vrachtwagens. Voor het inzamelen van huishoudelijk afval gelden al maatregelen.
In een binnenruimte, bijvoorbeeld bij gebruik van een kraan of verreiker met een dieselmotor, loopt de concentratie DME sneller op en heeft het nemen van maatregelen een hogere prioriteit.
Er wordt ook wel gesproken van een omsloten ruimte (minimaal 3 wanden en een dak).
Omdat het om een kankerverwekkende stof gaat, gaat de vervangingsmaatregel boven andere maatregelen. De vervangingsmaatregel houdt in dat de diesel vervangen wordt door een brandstof zonder de kankerverwekkende eigenschap, bijvoorbeeld LPG. Of, nog beter, dat de aandrijving elektrisch kan geschieden.
Het is niet haalbaar om in de meeste werksituaties de diesel te vervangen of te kiezen voor een elektrische aandrijving. In dat geval neemt men de maatregelen conform de huidige stand der techniek. Blootstelling aan DME blijft dan mogelijk bestaan. Om het verder te reduceren worden aanvullende technische en organisatorische maatregelen genomen.
Voorbeelden zijn het afzuigen van de uitlaatgassen en het beperken van de toegang tot de ruimte waar DME aanwezig is.
Stand der techniek
Bij alle diesel aangedreven arbeidsmiddelen wordt de uitstoot aangegeven in een norm. Voor voertuigen die deelnemen aan het wegverkeer is dit de Euro-norm en voor andere voertuigen de Stage of Tier norm. De huidige stand van de techniek is een Euro 4 of 5 motor, of een Euro 3 (of lager) motor met een effectief roetfilter, een Stage 2 of 3a en een Tier 2 en 3.
Aanvullende maatregelen
Bij het nemen van aanvullende maatregelen gaat het niet om een keuze tussen de afzonderlijke maatregelen, maar om de combinatie van de maatregelen.
A. Organisatorisch
Ga met elkaar in gesprek over het volgende:
Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.